Sunday, 5 April 2020


Pengabdian yang mutlak kepada Allah Yang Maha Esa itu dalam
merupakan bahagian yang pertama daripada rukun Islam yang utama; dibuktikan
dengan syahadah LA ILAAHA ILLALLAH; manakala menatang-terima kaifiah
dan cara melakukan pengabdian itu daripada Rasulullah SAW adalah merupakan
bahagian yang kedua daripada rukun utama itu, yang dibuktikan dengan
syahadah MUHAMMADUR RASULULLAH, sebagaimana yang kita huraikan di
bawah tajuk "LA ILAAHA ILLALLAH ialah panduan hidup."

Pengabdian yang mutlak kepada Allah Yang Maha Esa itu dalam bentuk
mempertuhankan Allah sahaja dalam segi akidah, ibadah dan syariat. Yang
demikian maka setiap orang Islam tidak boleh beriktikad bahawa sifat ketuhanan
(uluhiyah) itu ada pada yang lain daripada Allah SWT, dan dia tidak boleh
beriktikad bahawa ibadat itu perlu dilakukan kepada sesiapa pun dari kalangan
makhlukNya; seperti juga dia tidak boleh percaya bahawa kekuasaan memerintah
dan membuat undang-undang itu adalah kepunyaan seorang yang lain daripada
Allah, seperti yang telah kita huraikan sebelum ini.

Kita telah terangkan mengenai erti dan maksud pengabdian - dan
kepercayaan, undang-undang dan kekuasaan, maka di dalam huraian ini kita akan
kupas pula soal erti dan maksud "kekuasaan memerintah" dan hubungannya
dengan soal kebudayaan.

Sesungguhnya erti dan maksud "kekuasaan memerintah" di dalam konsep
Islam tidaklah hanya terbatas di dalam bidang menerima undang-undang dan
syariat daripada Allah sahaja, dan kerelaan menerima hukumNya berdasarkan
undang-undang dan syariat itu sahaja, juga melaksanakan hukum dan undangundang serta keputusan dengan berasas dan berpandu kepada-Nya sahaja; sebab
maksud "syariat" di dalam Islam itu tidaklah terbatas di dalam lingkungan
undang-undang sahaja, juga tidak hanya di didalam dasar dan sistem
pemerintahan sahaja; bahkan pengertian sesempit ini tidak dapat mencakup
konsep "syariat" mengikut kehendak Islam.

Sebenarnya "Syariat Allah" itu meliputi segala sesuatu yang telah diatur
oleh Allah untuk mengurus hidup umat manusia. Ini merangkumi dasar iktikad,
dasar pemerintahan, dasar mengenai diri peribadi atau individu, dan juga dasar
kebudayaan merangkumi persoalan iktikad dan konsep; ia merangkumi soal
hakikat ketuhanan, hakikat alam seluruhnya, baik yang ghaib mahupun yang
nyata, dan hakikat hidup, baik yang ghaib mahupun yang nyata, juga hakikat
manusia itu sendiri, dan hakikat pertalian segalanya itu dengan manusia.
Ia merangkumi juga soal bentuk politik, sosial dan ekonomi dan dasar-dasar
bagi semuanya itu; bagi membolehkan "ubudiah kamilah" itu menjelma di
dalamnya; supaya terlaksanalah "pengabdian yang jitu" kepada Yang Maha Esa.


Ia menjelma di dalam undang-undang yang mengatur realiti hidup
manusia: iaitu yang biasa disebut dan dinamakan "syariat" atau "undang-undang"
mengikut pengertian yang sempit dan tidak.merangkumi maksud yang sebenar.
la juga menjelma di dalam pokok-pokok ajaran mengenai moral dan tata
susila, juga di dalam nilai-nilai yang mempengaruhi masyarakat, yang menjadi
pegangan umat manusia dan menjadi ukuran bagi semua kejadian di dalam hidup
bermasyarakat.
Seterusnya ia menjelma di dalam segenap aspek "kebudayaan" dan kegiatan
fikiran, juga di dalam kegiatan seni.

Adalah menjadi anggapan umum bahawa soal perundangan sahaja yang
mesti ditatang terima daripada Allah SWT tetapi sebenarnya bukanlah soal
perundangan itu sahaja yang mesti ditatang terima daripada Allah, bahkan
seluruh aspek, termasuk ekonomi, susila, kebudayaan juga mesti ditatang terima
daripada Allah SWT.

Kita percaya bahawa huraian Kita yang lalu mengenai "kekuasaan
memerintah" yang mengandungi masalah kekuasaan melaksanakan pemerintahan,
perundangan Dan sebagainya, sudah cukup jelas dan difahami oleh para pembaca.
Tetapi masalah kaedah-kaedah moral dan tata susila, mengenai nilai-nilai yang
mempengaruhi masyarakat, mungkin belum difahami sepenuhnya; kerana nilainilai dan kaedah-kaedah moral yang mempengaruhi masyarakat mana-mana
masyarakat pun adalah mempunyai hubungan secara langsung dengan
kepercayaan hidup dan iktikad yang mempengaruhi masyarakat itu sendiri.
Boleh jadi ganjil rasanya - hatta kepada pakar-pakar penyelidik hal Islam
sendiri pun - soal mempertahankan kegiatan berfikir dan kegiatan kesenian
kepada konsep Islam dan kepada sumber yang berasaskan ketuhanan.
Mengenai kegiatan kesenian, telah pun diterbitkan sebuah buku yang
lengkap (karangan Prof. Mohammad Qutub, bernama "Minhah Alfan Al-Islam"
atau "kurikulum kesenian Islam") yang mengupas persoalan itu dengan memakai
konsep bahawa kegiatan kesenian seluruhnya adalah pengolahan secara insan
mengenai konsep dan tindak balasnya manusia itu sendiri, dan mengenai konsep
wujud dan hidup, yang menjelma di dalam jiwa manusia. Ini semua dapat
mencetuskan konsep Islam yang meliputi seluruh aspek kejadian, jiwa dan hidup,
dan hubungannya dengan Tuhan Pencipta seluruh alam ini, Pencipta jiwa dan
kehidupan dan meliputi juga konsep mengenai hakikat manusia, mengenai tempat
dan posisinya di dalam alam ini, mengenai tujuan hidupnya, mengenai tugas dan
kewajipannya dan mengenai nilai-nilai hidupnya. Semuanya ini tercantum di
dalam lingkungan konsep Islam, yang bukan hanya berupa konsep secara mutlak
sahaja, malah ia adalah konsep yang berbentuk akidah yang dinamis juga cetusan
fikiran yang menguasai tubuh dan urat saraf manusia.

Masalah perlunya dirujukkan kegiatan fikiran manusia kepada konsep
Islam, bagi melaksanakan pengabdian seluruhnya kepada Allah, perlulah kita beri
penjelasan, kerana masalah ini merupakan suatu masalah yang asing dan ganjil di
kalangan para pembaca di zaman ini, hatta di kalangan orang-orang Islam sendiri.
Sesungguhnya orang Islam tidak boleh sekali-kali mencedok dan menerima
masalah yang khusus mengenai akidah dan konsep umum terhadap wujud ini,
atau yang khusus mengenai ibadat, mengenai keperibadian dan perjalanan hidup,
mengenai nilai-nilai dan dasar-dasar sistem politik, sosial, ekonomi, atau mengenai
kegiatan manusia dan sejarah kemanusiaan daripada sumber yang mana pun yang
asing daripada sumber Ilahi. Seseorang muslim tidak boleh belajar semuanya ini
melainkan melalui seorang muslim yang dipercayai keteguhan iman dan taqwanya
yang menghayati Islam dalam segenap aspek hidupnya.

Sebaliknya setiap orang muslim itu boleh mencedok dan belajar ilmu-ilmu
yang berkaitan dengan sains, seperti kimia, biologi, falak, perubatan dan
pertukangan, pertanian dan kaedah-kaedah pentadbiran (dari segi seni tadbir
sahaja), soal peperangan dan cabang-cabang ilmunya, seperti tektik dan teknik dan
sebagainya, iaitu ilmu yang sejenis dengan yang disebutkan ini, dia boleh
mencedok dan belajar ilmu-ilmu itu sama ada dari seorang muslim atau pun dari
orang bukan muslim walaupun pada asalnya lagi telah ditetapkan, bahawa bila
sahaja masyarakat Islam itu didirikan, maka telah disuruh dan diarahkan supaya
masyarakat itu berusaha seboleh-bolehnya memenuhi semua keperluan dalam
semua bidang itu, yang wajib sebahagian anggota masyarakat ini mempelajari dan
mendalami selok belok segenap ilmu itu, dan berdosalah seluruh anggota
masyarakat sekiranya terdapat sebarang kekosongan. Andainya keperluankeperluan itu telah dipenuhi pun dan masyarakat Islam sudah punya segala
kelengkapannya, seorang Islam itu masih dibolehkan belajar ilmu pengetahuan
yang bersifat sains itu daripada muslim atau bukan muslim, dan juga boleh
menggunakan tenaga muslim atau tenaga bukan muslim, menggaji orang Islam
atau orang bukan Islam, kerana sebenarnya hal itu termasuk di dalam urusan yang
disebut oleh Rasulullah SAW: "Kamu lebih mengerti tentang urusan
keduniaanmu" ( )انتم اعلم بأموردنياكمsebab soal ini tidak ada sangkut pautnya dengan
pembentukan konsep manusia muslim, tiada kena mengena dengan masalah
hidup, dengan masalah alam dan manusia, mengenai matlamat hidup manusia
dan juga mengenai hakikat tugas manusia di dunia ini dan mengenai hubungan
manusia dengan alam semesta dan juga mengenai hubungannya dengan Tuhan
Seru Sekalian alam. Ia juga tidak kena mengena dengan undang-undang,
peraturan dan realiti hidup manusia, baik secara individu atau pun secara
berkelompok dengan demikian tiada ancaman gelincir akidah dan tiada ancaman
kembali murtad meninggalkan akidah Islam yang telah dianutinya.

Adapun masalah yang berkaitan dengan pengertian segenap aktiviti
manusia, sama ada secara individu atau bermasyarakat, iaitu perkara-perkara yang
berkaitan dengan pandangan kepada diri manusia itu sendiri, dan kepada "aktiviti
perkembangan sejarah manusia" dan juga masalah bagaimana mulanya kehidupan
ini, bagaimana mulanya alam ini terjadi, bagaimana mulanya manusia ini
dijadikan, dari segi metafisik, maka persoalannya adalah sama dengan persoalan
masalah yang mengenai undang-undang, mengenai sumber kekuasaan yang
mengatur seluruh kehidupan, kerana ia langsung mengenai akidah dan konsep,
maka tidak bolehlah seorang Islam itu mencedok atau mempelajarinya melainkan
melalui seorang muslim yang dipercayai keteguhan iman dan taqwanya dan juga
diyakini dia menerima secara langsung daripada Allah SWT, iaitu Rasulullah SAW
dan dia mengetahui pula bahawa itu adalah salah satu logik ubudiah kepada Allah
Yang Maha Esa ataupun logik syahadah LA ILAAHA ILLALLAH dan
MUHAMMADURRASULULLAH.
Seorang muslim itu kadang-kadang ada juga yang mempelalari kesan-kesan
aktiviti jahiliyah, bukan dengan tujuan supaya ia mempengaruhi konsep hidup dan
pengetahuannya di dalam semua urusan itu, cuma untuk diketahui sejauh manakah
jahiliyah itu telah menyeleweng dan mengetahui pula bagaimana dia dapat
memperbetulkannya dengan jalan membawanya kembali kepada asasnya yang
sebenar mengikut konsep dan hakikat akidah Islam.


Sesungguhnya haluan seluruh "falsafah", dan haluan seluruh "pentafsiran
sejarah manusia," serta haluan seluruh "ilmu jiwa," selain daripada beberapa detail
tertentu, begitu juga haluan seluruh "perbandingan agama" dan seluruh "pandangan
dan isme-isme kemasyarakatan," kecuali hasil yang berdasarkan research dan statistic,
di dalam fikiran ala jahiliyah, baik dulu mahupun sekarang, adalah terpengaruh
secara langsung dan konsep jahiliyah yang hampir seluruhnya bertentangan dengan
konsep agama, terutama dengan konsep Islam.


Perkembangan fikitan di dalam bentuk ilmu seperti ini tidak serupa dengan
perkembangan fikiran di dalam bentuk ilmu yang bercorak sains semata-mata, seperti
ilmu kimia, biologi, falak, fizik dan ilmu perubatan serta ilmu-ilmu lain yang sama
dengannya, selama ia masih tertakluk kepada hasil kajian yang praktikal dan
berdasarkan perangkaan yang betul, tanpa melampaui sempadan tugasnya dari cuba
membuat tafsiran secara falsafah dalam bentuk yang bagaimana sekalipun, seperti
yang dilakukan oleh teori DARWINISME yang bertopengkan alasan kajian praktikal
dalam membuat suatu kesimpulan di bidang ilmu hayat - sedangkan alasan yang
dikemukakannya itu tidak lain dari alasan yang bersumber dari hawa nafsu sahaja -
dengan mengemukakan kesimpulan kononnya tidak perlu diberi perhatian kepada
wujudnya suatu tenaga ghaib di luar alam nyata dalam membuat tafsiran terhadap
pertumbuhan dan perkembangan kehidupan ini.


Sebenarnya setiap Muslim itu mempunyai cukup bahan yang bersumber dari
usaha dan kajian manusia sejak berabad-abad lamanya menjadi kerdil dan tidak
bernilai bila dibandingkan dengan penjelasan Ilahi tadi.


Sesungguhnya kisah tentang "kebudayaan untuk seluruh umat manusia" yang
tidak mengenal batas negeri, bangsa dan agama adalah suatu kisah yang tepat bila ia
dikaitkan dengan soal ilmu pengetahuan sains dan dengan hasil penyelidikan yang
berdasarkan fakta dan statistik, tanpa memasuki ruangan tafsiran secara falsafah dan
metafizik kepada hasil ilmu seluruhnya, tidak juga kepada tafsiran secara falsafah
mengenai diri manusia, mengenai aktiviti dan sejarahnya, juga mengenai soal seni
sastera dan soal-soal yang mengenai perasaan. Para pembaca harus faham bahawa
cerita itu sebenarnya adalah suatu jebak yang dipasang oleh faham Yahudi antara
bangsa, yang begitu berminat hendak menghapuskan sekatan itu, terutama sekatan di
dalam soal-soal yang mengenai akidah, dengan tujuan meresapkan pengaruh Yahudi
menembus setiap ruang kehidupan di dunia ini, membawa ajaran syaitan dan iblis,
dalam bentuk sistem ekonomi berdasarkan riba, pemerasan dan penghisapan darah,
yang akan membawa akibat bahawa seluruh hasil tenaga kerja umat manusia di
dunia ini akan berpusat di dalam tangan orang-orang Yahudi dan seluruh urusan dan
sistem ekonomi dunia tergenggam dalam tangan segelintir jutawan Yahudi penghisap
darah.
Di luar daripada persoalan ilmu sains yang berdasarkan praktikal dan statistik
yang pasti (dikenal juga dengan nama "ilmu pasti") yang dibolehkan oleh Islam setiap
muslim itu mencedok dan menimbanya daripada mana-mana sumber pun, sama ada
sumber seorang muslim yang salih dan taqwa atau seorang muslim yang kurang salih
dan taqwa, pun juga dari seorang bukan muslim, dan Islam mengiktiraf ilmu itu
sebagai milik seluruh umat manusia, sebagai alat meneroka kemajuan alam - maka
Islam hanya mengenal dua sahaja bentuk kebudayaan dan ilmu pengetahuan, iaitu:
Pertama :


Kebudayaan/ilmu pengetahuan Islam: iaitu ilmu yang bersumber daripada
asas dan konsep Islam. Ilmu pengetahuan Islam meliputi segenap aktiviti fikiran dan
realiti hidup manusia, yang mempunyai kaedah dan dasar tersendiri bagi menjamin
berkembangnya aktiviti itu selama-lamanya.


Kedua :


Kebudayaan/ilmu pengetahuan jahiliyah, iaitu kebudayaan yang
mempertahankan fikiran manusia sebagai ganti Tuhan.

Perlu benar kita ketahui dan sedari bahawa dasar praktikal dan statistik yang
menjadi dasar kemajuan dan perkembangan industri di Eropah sekarang ini pada
asalnya tidaklah lahir dan tumbuh di Eropah, tetapi sebenarnya ia telah lahir, tumbuh
dan berkembang dengan pesatnya di Universiti-universiti dan Pusat-pusat Pengajian
Tinggi Islam di Sepanyol dan negara-negara Islam di sebelah timur, ia lahir dan
berkembang dengan berasaskan pandangan Islam terhadap alam tetapi
kemudiannya ilmu pengetahuan itu telah berpindah atau dipindahkan
pangkalannya ke Eropah untuk terus diasuh dan dihidup suburkan di sana,
sedangkan dunia Islam sendiri dasar itu, yakni dasar praktikal dan statistik, telah
menjadi kabur dan pudar, akibat dibiarkan begitu sahaja dan juga akibat daripada
terpisah jauhnya pengaruh konsep di kalangan umat manusia, sedikit demi sedikit,
disebabkan beberapa faktor utama, di antaranya ialah serangan daripada pihak
golongan Kristian dan Yahudi. Di samping itu pihak Eropah sendiri pun telah
memutuskan perhubungan antara dasar yang ditimba dahulu dengan asas-asas
konsep Islam dan terus memisahkannya dari sebarang perhubungannya dengan
Tuhan, iaitu ketika umat Eropah bangkit menentang kekuasaan gereja yang telah
begitu lama menindas umat manusia dengan berselindungkan nama Tuhan! (suatu
huraian lengkap mengenai ini boleh didapati di dalam buku karangan penulis -
bernama "hari depan untuk Islam" ( )المستقبل لهذاالدبنdi bawah tajuk "berkerat rotan"
).القصام النكد( Demikianlah nasibnya seluruh hasil fikiran Eropah; sama senasib dengan
seluruh hasil fikiran jahiliyah di sepanjang zaman dan di setiap tempat. Ia menjadi
suatu benda yang asing dan aneh, yang berlainan sama sekali dengan seluruh
dasar konsep Islam, dan dengan sendirinya bertentangan dengan Islam. Oleh
kerana itu wajiblah setiap manusia muslim kembali kepada dasar pandangan
Islam sahaja dan jangan menimba dasar itu daripada sunber-sumber yang lain
daripada sumber ketuhanan yang menjadi sumber dasar Islam. Dia mesti
menerima dasar itu daripada seorang muslim yang dipercayai iman dan taqwanya.
Sesungguhnya Islam tidak mengiktiraf cerita pemisahan di antara "ilmu"
dengan "orang berilmu" di dalam segenap ilmu yang berkaitan dengan akidah
yang mempengaruhi pandangan manusia terhadap wujud, hidup dan aktiviti
umat manusia, terhadap realiti dari terhadap nilai-nilai moral, adat resam dan
seluruh masalah yang berkaitan dengan diri manusia itu sendiri dan dengan
aktivitinya...
Islam membenarkan seseorang muslim belajar daripada seorang yang
bukan muslim, atau dari seorang muslim yang kurang taqwanya di dalam ilmuilmu yang berkenaan dengan sains, seperti telah dihuraikan tadi, ini boleh
dilakukannya jika tiada atau sukar didapati seorang muslim yang taqwa, seperti
yang lumrah terjadi sekarang akibat jauhnya orang Islam dari agama mereka, dari
program agama mereka dan dari konsep Islam, kebenaran belajar ilmu
pengetahuan seperti ini adalah bertujuan supaya dia dapat melaksanakan
tugasnya menjalankan khilafah di bumi. Tetapi Islam tidak membenarkan si
muslim itu menerima masalah yang mengenai dasar akidah dan fikiran, mengenai
tafsir Al-Quran dan Hadis Rasulullah serta sejarah hidup Rasulullah, program dan
falsafah sejarah, aliran fikiran masyarakatnya, dasar-dasar pemerintahannya,
dasar-dasar siasah dan politiknya, serta sumber kesenian dan kebudayaannya.
Islam tidak membenarkan si muslim menimba dan menerima ilmu yang berkenaan
daripada sumber yang bukan Islam dan malah daripada sumber Islam yang tidak
diyakini tentang iman dan taqwanya.


Sebenarnya penulis sendiri pun adalah termasuk salah seorang yang telah
menghabiskan empat puluh tahun umurnya dalam alam pembacaan.
Pembacaannya yang utama ialah mengenai pengetahuan-pengetahuan
"kemanusiaan" yang memang menjadi hobinya, tetapi akhirnya dia kembali ke
pangkuan sumber akidah dan konsepnya sendiri. Di sini didapatinya bahawa
pembacaannya selama ini terlalu kecil dan kerdil berbanding dengan
perbendaharaan dari sumber akidahnya yang begitu penuh dan padat. Penulis
sendiri sedar bahawa tiada jalan lain lagi kecuali menerima sahaja realiti yang
telah dilaluinya dan tidak menyesali umurnya selama empat puluh tahun yang
telah dihabiskannya itu; kerana dia dapat mengenal jahiliyah itu dengan
sebenarnya, dapat mengenali kepalsuannya, kelemahannya, kementahannya dan
sikap angkuhnya yang selalu membikinnya bertindak seolah-olah kucing berlagak
harimau. Dia mengetahui dengan jelas dan nyata bahawa seorang muslim tidak
mungkin menemui titik pertemuaan di antara sumber-sumber Islam dengan
sumber-sumber jahiliyah.


Walau bagaimanapun, keterangan ini bukanlah hanya sekadar pendapat
peribadi. Masalah ini terlalu besar untuk diberi fatwa secara perseorangan sahaja.
Akan terlalu berat padanya di dalam neraca Tuhan seandainya seseorang itu
berlagak sesuka hatinya dengan hanya memakai pendapat sendiri sahaja. Perintah
Allah dan panduan Rasul-Nyalah yang jadi pedoman dan kata pemutus. Kita
mesti kembali kepada Allah dan Rasul, seperti mana orang-orang sebelum kita
telah kembali kepada Allah dan Rasul-Nya dalam hal-hal yang dipertikaikan
mereka.
Allah telah membongkar hakikat matlamat terakhir orang-orang Yahudi
dan Kristian terhadap orang-orang Islam melalui firman ini:
وَدَّ كَثِيرٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُم مِّن بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّاراً حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن
بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُواْ وَاصْفَحُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
Maksudnya: “Sebahagian besar Ahli Kitab menginginkan agar mereka dapat
mengembalikan kamu kepada kekafiran setelah kamu beriman, kerana dengki
yang [timbul] dari diri mereka sendiri, setefah nyafa bagi mereka kebenaran.
Maka maafkanlah dan biarkanlah mereka, sampai Allah mendatangkan
perintah-Nya. Sesungguhnya Allah kuasa di atas segala sesuatu.”
(Al-Baqarah: 109)


Dan:

وَلَن تَرْضَى عَنكَ الْيَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ
اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ الَّذِي جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ نَصِيرٍ
Maksudnya: “Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu
hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk
Allah itulah petunjuk [yang sebenarnya]. " Dan sesungguhnya jika kamu
mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka
Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.”
(Al-Baqarah: 120)


Dan firmanNya:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوَاْ إِن تُطِيعُواْ فَرِيقًا مِّنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ يَرُدُّوكُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ
Maksudnya: Hai orang-orang yang beriman! jika kamu mengikut sebahagian
dari orang-orang yang diberi Al-Kitab, nescaya mereka akan mengembalikan
kamu menjadi orang kafir sesudah kamu beriman.
(Ali-Imran: 100)


Dan hadis:


Ertinya: Rasulullah SAW telah bersabda, mengikut Al-hafiz Abu Ya'la dari
Hammad, dari Asy-Sya'abi dari Jabir r.a. (radhial lahu 'anhum): "Jangan sekali-kali
kamu bertanyakan sesuatu masalah pun kepada orang-orang kafir Ahli Kitab,
sesungguhnya mereka tidak akan dapat memberi petunjuk kepada kamu sebab
mereka sendiri pun telah sesat. Kalau kamu buat juga demikian maka kamu akan
berhadapan dengan dua kemungkinan: iaitu sama ada kamu ikut membenarkan
yang batil, atau pun kamu mendustakan yang hak; dan sesungguhnya, demi Allah,
seandainya Musa itu masih hidup bersama kamu sekalian, tidak halal baginya
melainkan selain daripada mengikut aku."

Setelah diketahui secara jelas mengenai matlamat orang-orang Yahudi dan
Kristian terhadap umat Islam, berdasarkan keterangan Al-Quran sendiri, maka
adalah suatu kebodohan, kedunguan dan ketololan untuk menganggap, walau
sekejap pun, bahawa mereka, ahli kitab itu (Yahudi dan Kristian) ketika membuat
penyelidikan mengenai sesuatu masalah yang berkaitan dengan akidah dan
sejarah Islam itu, mereka berada di dalam keadaan berniat baik, suci hati dan
ikhlas. Begitu juga halnya bila mereka membuat kajian dari penyelidikan
mengenai sistem masyarakat Islam, sistem politik dan ekonominya. Kalau masih
ada juga di antara kita orang yang berbaik sangka terhadap mereka, maka bacalah
firman Allah itu, tepuk dada dan tanya iman.


Ketegasan yang Allah SWT berikan berbunyi:
yang memberi erti: "Katakanlah." "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah
petunjuk (yang sebenarnya)" adalah merupakan garis pemisah bagi seorang
muslim mengenai masalah yang penting ini. Allah membuat penegasan dengan
menggunakan bentuk "QASR" (dari segi ilmu sastera Arab, penggunaan "qasr"
(inna) memberi erti bahawa penumpuan hidayah adalah kepada Allah sahaja).
Demikian juga perintah yang tegas telah dikenakan ke atas orang Islam
untuk menentang orang-orang yang tidak mahu ingat kepada Allah dan
menumpukan perhatiannya kepada masalah kehidupan dunia sahaja, ditegaskan
bahawa orang yang berbuat demikian tidak mengerti suatu apa pun selain dari
sangkaan dan ramalan sahaja, sedangkan seorang muslim itu dilarang keras
mengikut dan mempercayai sangkaan dan ramalan sahaja, kerana manusia tidak
mengetahui selain daripada urusan kulit luar dunia sahaja dan tidak mengetahui
hakikat yang sebenarnya.


Firman:
فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّى عَن ذِكْرِنَا وَلَمْ يُرِدْ إِلَّا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ) (29ذَلِكَ مَبْلَغُهُم مِّنَ الْعِلْمِ إِنَّ
رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اهْتَدَى )(30
Maksudnya: “Maka berpalinglah [hai Muhammad] dari orang yang berpaling
dari peringatan Kami dan tidak mengingini kecuali kehidupan duniawi. ltulah
sejauh-jauh pengetahuan mereka. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang paling
mengetahui siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah Yang paling
mengetahui siapa yang mendapat petunjuk.”
(An Najm: 29-30)





dan firman:


يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ
Maksudnya: “Mereka hanya mengetahui yang lahir [sahaja] dari kehidupan
dunia, sedang mereka tentang [kehidupan] akhirat adalah lalai.”
(Ar Rum: 7)

Orang yang lupa menyebut dan mengingati Allah dan tidak mahukan
sesuatu yang lain daripada kehidupan di dunia ini sahaja adalah merupakan
contoh dari kehidupan sebahagian besar "orang terpelajar", kaum intelektual,
cerdik cendakiawan zaman sekarang. Mereka tidak tahu dan tidak ingin
tahu,selain dari masalah-masalah lahiriah yang terpampang di hadapan mata
kasar mereka sahaja. Yang dapat mereka percayai ialah fakta-fakta dan realiti yang
lahir sahaja. Mereka tidak mahu percaya bila diterangkan mengenai tafsiran umum
terhadap kehidupan dan jiwa, dan juga bila dibincangkan masalah konsep dan
akidah, mereka akan tutup telinga dan menganggap remeh. Ilmu daripada orang
alim dan cerdik pandai sebegini bukanlah termasuk ilmu yang dipuji oleh AHah
SWT di dalam firmanNya:


Maksudnya: "katakanlah: Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan
orang-orang yang tidak mengetahui?" seperti yang difahamkan oleh orang-orang
yang dangkal pengertiannya mengenai tujuan ayat ini, lalu diambilnya ayat ini
menjadi hujah untuk mereka.


Sebenarnya pertanyaan Allah SWT di dalam ayat tadi telah terjawab dengan
ayat sebelumnya:


أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاء اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي
الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُوا
Maksudnya: “Apakah kamu orang musyrik yang beruntung] ataukah orang
yang beribadat di waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang dia takut
akan [azab] akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah: ‘Adakah
sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak
mengetahui?’ Sesungguhnya orang yang berakallah orang yang menerima
pelajaran."
(Az Zumar: 9)

Orang yang bangun beribadat di tengah malam, hamba Allah yang patuh,
yang sanggup menumpukan segerap perhatian dan mengerah tenaga,
menyerahkan jiwa raga, di tengah malam buta, orang yang sanggup mencampak
selimut di tengah kesejukan malam, sanggup membuka mata di tengah bunyi
dengkur, untuk menengadah ke langit, mohon setitik air rahmat dan
pengampunan dari Tuhannya, sambil berlinang air matanya mengenang bahana
azab hari akhirat, suaranya mendayu-dayu mengharapkan rahmat Ilahi orang
berilmu yang mempunyai sifat seperti inilah sebenarnya orang berilmu dan orang
terpelajar. Ilmu yang dimaksudkan oleh ayat ini ialah ilmu yang boleh memandu
ke jalan Allah, kepada berbakti dan bertaqwa bukan ilmu yang merosakkan fitrah
dan mengingkari Tuhan!


Memang benar bahawa ilmu itu tidak terbatas di dalam lingkungan ilmu
akidah dan kewajipan beragama serta hukum-hakam dan peraturan sahaja, sebab
ilmu itu meliputi seluruh persoalan. Ia bersangkutan juga dengan soal peraturan
dan undang-undang menggunakan alam dan meneroka kekayaan alam dalam
melaksanakan tugas sebagai khalifah Allah di bumi ini. Ilmu seperti itu sama perlu
dan mustahaknya dengan ilmu yang mengenai akidah dan konsep hidup. Tetapi
ilmu yang tidak mempunyai hubungan dengan asas iman dan akidah bukanlah
ilmu yang dipuji oleh Al-Quran, ilmu seperti itu akan membikin manusia menjadi
sesat, seperti si buta kehilangan tongkat dan seperti layang-layang putus tali.
Sebenarnya hubungan terlalu erat antara konsep iman dengan ilmu-ilmu yang
bercorak sains itu, seperti ilmu falak, fizik, biologi dan sebagainya semuanya boleh
memandu kepada mengenali Allah, selama tidak diselewengkan oleh hawa nafsu
dengan tujuan untuk tambah menjauhkan umat manusia daripada Tuhannya
seperti yang berlaku dalam dasar kemajuan ilmu pengetahuan di Eropah, akibat
latar belakang pertarungan antara ilmu pengetahuan dengan pihak penguasa
gereja. Pertarungan itu telah meninggalkan kesan yang sangat mendalam di alam
fikiran Eropah. Sisa-sisa dari pertarungan beracun itu menerbitkan kesan yang
malang terhadap konsep beragama secara keseluruhannya, bukan hanya sekadar
terhadap konsep kegerejaan dan terhadap fungsi gereja itu sendiri.
Oleh kerana telah terbukti bahawa konsep fikiran Barat di bidang ilmu
pengetahuan itu ditegakkan di atas asas sisa-sisa yang beracun tadi, di atas asas
pemisahan sepenuhnya dari nilai-nilai agama, maka hasil dari fikiran Barat itu
ialah permusuhan dan prajudis yang tidak putus-putus terhadap konsep Islam,
dan dalam banyak hal ia sengaja hendak melumpuhkan konsep Islam.
Dengan demikian maka adalah suatu kealpaan dan kebodohan yang
menggelikan hati kalaulah konsep fikiran Barat itu hendak dipakai untuk kita,
umat Islam, di dalam membuat kajian tentang masalah-masalah Islam.
Peningkatan kewaspadaan amatlah perlu, hatta di dalam masa belajar ilmu-ilmu
yang bercorak sains semata-mata pun, yang pada ketika ini kita masih terpaksa
menimbanya dari sumber Barat. Kita harus berwaspada daripada diresapi oleh
sebarang unsur fahaman falsafah Barat yang memusuhi konsep keagamaan,
khususnya konsep Islam yang murni ini. Jangan biarkan setitik nila merosakkan
susu kita yang murni.





- Copyright © channel ulama - Blogger Templates - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -